Vad är Inbound Marketing?
Inbound, eller Inbound Marketing, är ett samlingsbegrepp och en metod inom digital marknadsföring. Metoden är uppdelad i tre olika segment – attrahera, engagera och underhålla. I varje segment finns det olika taktiker och strategier som exempelvis sökmotoroptimering, seo, under attrahera och e-postmarknadsföring under engagera.
Målet med inbound är att generera försäljning och skapa bättre kundrelationer. Metodiken används främst inom B2B och leadsgenerering.
Följ din affär hela vägen – från annons till faktisk försäljning
Genom att jobba med de olika segmenten inom inbound når du enklare och snabbare dina ideala kunder, framför allt så hjälper du dina kunder att lösa deras problem och behov genom att bidra med ett värde i det du kommunicerar.
Inbound handlar om att förstå sin målgrupp och att hjälpa den, att du sedan kan följa ditt lead från första interaktion med en annons till skrivet kontrakt gör att du enkelt kan räkna på varje investering. ROI har aldrig varit enklare!
De tre olika faserna inom inbound marketing ser till att möta kundens olika behov. Där handlar attrahera om att synliggöra ert företag, engagera handlar om att hantera leads och underhålla innebär att ta hand om befintliga kunder.
HubSpot är ett exempel på ett system som används för inbound marketing och försäljning. Genom att använda dessa system kan du enkelt bearbeta kunderna i de olika faserna.
Så jobbar Raw Digital med Inbound Marketing
Raw Digital är partner till HubSpot och är certifierade i Inbound Marketing. Är du nyfiken på hur Inbound skulle kunna fungera för dig och ditt företag?